Filmové umenie – ako je to v skutočnosti?

Vizuálne efekty (často v skratke používané ako Visual F/X alebo VFX) zahrňujú v sebe množstvo postupov, kde je vizuálna stránka vytváraná alebo upravovaná mimo kontext živej akcie počas nakrúcania. Vizuálne efekty priberajú počas svojho vzniku nakrútenú živú akciu a utvárajú vizualitu napodobujúcu prirodzený vzhľad, ktorý by klasickými postupmi nebol možný, alebo by bol príliš nebezpečný či finančne nákladný. Vizuálne efekty používajúc CGI sa čoraz častejšie stávajú súčasťou vysokorozpočtových filmov a v súčasnosti sú prístupné aj pre amatérskych filmárov s prepojením na animačné a kompozitingové programy.

The Walking Dead

V tomto úspešnom seriály sú vizuálne efekty naozaj pozoruhodné. Cesta, kde je obrovské množstvo áut, je síce skutočne cesta, no v podstate je na nej iba pár vozidiel. Počítač dokáže asi naozaj všetko. Moderné mesto s vysokými budovami je v skutočnosti rozvalinisko bez vysokých budov a vyspelej architektúry.

Pi a jeho život

Nie je žiadnym tajomstvom, že veľká časť prevažne hollywoodskych filmov sa napriek ich odohrávaniu v otvorenej prírode natáčala výhradne pred zeleným plátnom. A čo predstavuje modrá handrová bábika? Predsa tigra z filmu Pi a jeho život. Prečo nie? Žiaden problém pre filmárskych kúzelníkov. 

Game of Thrones 

Game of Thrones je jeden z najúspešnejších seriálov vôbec. Vyniká grafickou úpravou, príbehom, ale aj osudmi ľudí. Na jeho príprave sa podieľa množstvo ľudí a špecialistov. Samozrejme, musíme k tomu pripočítať aj rozsiahle možnosti modernej techniky, ktorá z neho vytvára výnimočný celok. Tvorcovia vizuálnych efektov majú najviac práce s dotváraním prostredia. Neuveriteľné množstvo scén sa nakrúca iba v ateliéroch pred zeleným alebo modrým pozadím a prostredie sa do nich vkladá až postprodukčne.

Hobbit

Tvorba takto komplikovaného filmu nie je iba o schopnostiach režiséra a hercov, ale o celkovom zmenežovaní desiatok či stoviek ľudí tvoriacich komparz a o extrémne úzkej spolupráci s tvorcami špeciálnych efektov. Tie sa dostali vo filme Hobit: Smaugova pustatina na mimoriadnu úroveň, v ktorej museli grafici nielen dopĺňať pozadie za hercami, ale aj priamo tvoriť animácie a počítačom generované postavy.

Jednou z najťažších úloh bolo spracovať vzhľad, pohyby a celkový charakter Smauga, obrieho draka strážiaceho nesmierne bohatstvo. Podľa predlohy autora románu J.R.R. Tolkiena mal byť drak veľký, majestátny a svojím spôsobom očarujúci. Jeho dĺžka mala presahovať dĺžku dvoch lietadiel Boeing 747 Jumbo Jet. Drak Smaug vznikal v počítačoch, avšak pohyby jeho tváre, vrátane najmenších mimických prejavov boli snímané pomocou mocap techniky. Pohyby tejto virtuálnej postavy sú potom totožné s pohybmi skutočných hercov.

Vizuálne efekty sú vo filmoch až také dôležité, že zábery sú zhotovované v súlade s potrebami grafikov. Preto sa neraz stretávame s tým, že herci sú oblečení v nevkusných kostýmoch, alebo pred kamerou hrajú s rôzne pokreslenými tvárami. Z pohľadu bežného diváka sa ale najviac postprodukčných zmien deje pri úprave filmového prostredia. Neuveriteľné množstvo očarujúcich miest, ktoré môžete vidieť vo filmoch, sú iba dielom šikovných grafikov.

Zdroj a obrázky: borendpanda.com

Komentáre

468 ad