Nakupovanie cez internet a jeho záruka

V dobe, kedy si väčšinu vecí kupujeme cez internet, je dobré pripomenúť si Váš nárok na vrátenie peňazí. Občas sa stáva, že si objednáte napríklad topánky, ktoré Vám celkom nesadnú. Hrozí tu tiež reálne riziko poškodenia pri preprave. Prinášame Vám preto malý prehľad toho, kedy ste v práve a naopak. Určite netreba pripomínať, ako sa so záručnou dobou a reklamáciou narába, čo sa týka oboch strán. No celé je to o serióznosti a schopnosti obchodovať či nakupovať

Na vrátenie tovaru máte podľa predpisov Európskej únie sedem dňovú lehotu (tá začína ubiehať od dňa prevzatia tovaru, alebo od dňa uzavretia zmluvy o poskytovaní služieb). V tejto lehote môžete vrátiť tovar bez toho, aby ste museli udávať, prečo ho vraciate. Teda, aj keď ste si kúpu rozmysleli. Treba si však dávať pozor na to, čo chcete vrátiť.

Táto lehota sa nevzťahuje na cestovné lístky, ubytovanie či dovolenky, ani na pravidelné dodávky (napríklad jedla či nápojov).

Vrátenie peňazí

Svoje peniaze za tovar, ktorý ste vrátili, by ste mali mať tradične v rukách do 30 dní, vrátane nákladov na poštovné, ktoré ste zaplatili pri objednávke. Toto sa týka aj tovaru zakúpeného mimo obchodu (teda cez telefón, fax, internet, katalóg).  Pozor však na skutočnosť, že náklady, ktoré vynaložíte, ak tovar posielať späť predajcovi, hradíte vy.

Výnimku ale tvorí obchod uzavretý so súkromnou osobou. Tu tieto právne predpisy neplatia, takže je iba na svedomí druhej strany, či sa dohodnete na spätnom vrátení, alebo si budete musieť kúpený tovar ponechať.

Ako riešiť niektoré situácie?

Prišiel mi poškodený tovar, predajca mi nechce vrátiť peniaze, ani poslať nový tovar. Vraj vinu nesie doručovateľská služba. V takomto prípade za doručenie zodpovedá predajca. Ak nedokáže preukázať, že to bola chyba doručovateľskej služby, musí Vám vrátiť peniaze, alebo doručiť nový tovar.

Rovnaký postup je aj pri doručení tovaru poštou. Ak tovar stále neprišiel a predajca obviňuje poštu, musí to vedieť preukázať. Je jeho povinnosťou kontaktovať doručovateľa a zistiť, kde nastala chyba. Ak to dokázať nevie, musí Vám tovar doručiť opätovne.

Zdroj: europa.eu

Obrázky: burby.com, double-pizzazz.com

Komentáre

468 ad