Tínedžeri spia čoraz menej

Určite netreba pripomínať, že mladí ľudia potrebujú k svojmu zdravému vývinu množstvo spánku. Žiaľ, najnovšie štúdie ukazujú, že za posledných dvadsať rokov výrazne poklesla doba, ktorú by mali tínedžeri stráviť v „ríši snov“. Magazín life-style sa chce dnes touto problematikou viac zaoberať a varovať pred rizikami, ktoré hrozia nevyspatej mládeži.

tinedzeri

Klesajúce percentá

Odborný prieskum si vzali pod svoje krídla americkí vedci. Zamerali sa na to, či študenti spia sedem a viac hodín, pretože toto je čas zodpovedajúci ich potrebám. V roku 1990 podobný prieskum preukázal, že až 52% pätnásťročných študentov strávi aspoň sedem hodín spánkom. U osemnásťročných to bolo 36%. V rokoch 2011 a 2012 to bolo už iba 43% u mladších adolescentov a u starších len 33%. Vedci tiež zistili, že u dievčat je pravdepodobnosť kratšieho spánku vyššia. Rovnako sa potvrdilo, že kratší čas trávia spánkom menšinoví mladiství žijúci v mestách. Ohrozenou skupinou sú tiež mladí ľudia vyrastajúci v rodinách s nižšou životnou úrovňou. „Zistili sme, že väčšina dospievajúcich po pätnástich rokoch nespĺňa ani minimálne podmienky na adekvátny spánok,“ povedala vedúca štúdie Katherine M. Keyes, asistentka profesora epidemiológie Školy verejného zdravia na Kolumbijskej univerzite v New Yorku.

Zanedbaný spánok

spanokPokiaľ chce byť mladý človek vitálny, dynamický a úspešný, mal by si dopriať osem až desať hodín nočného spánku. Toto odporúča Natinal Sleep Foundation. Dostatočný spánok prospieva telu i mysli „počas rozhodujúcej fázy rastu a vývoja“. Dôkazy z praxe preukazujú, že už jedna noc nedostatočného spánku dokáže narušiť koncentráciu a celkové sústredenie. Prichádzajú problémy v škole, hrozia duševné problémy, automobilová nehoda, dospievajúci človek sa uchyľuje k návykovým látkam a priberá na váhe. Nová štúdia teda preukázala, že mladý človek okrádajúci sa o hodiny spánku vážne ohrozuje svoje zdravie.

Netreba sa zahrávať

Hoci sa spomínaný výskum nezaoberal príčinou klesajúceho času vyčleneného na spánok, môžeme predpokladať, že na svedomí to má internet a sociálne siete. Nemenej rušivým elementom je i zvýšená záťaž a tlak v škole. Najvýraznejší pokles bol zaznamenaný práve v období, kedy prepukol boom okolo Facebooku, iPhonu a podobne. Aj keď sa môže zdať, že unavený tínedžer je proste dieťaťom súčasnosti, netreba to zľahčovať. Svoje návyky si potom jedinec ponesie so sebou celý život. Spánok sa vytratil z priorít spoločnosti, a preto sa z nás stáva náladové a nervózne ľudstvo. Mladiství by mali byť oboznámení s tým, čo je to dostatočné množstvo spánku a aký vplyv má na ich ďalšie fungovanie.

Pedagógovia, rodičia i pracovníci v oblasti verejného zdravia by mali v tejto veci prejaviť spoluprácu, aby sa znova podarilo prinavrátiť naším mladým ľuďom pozornosť a dostatočné vedomie.

Zdroj: livescience.com

Obrázky: freedigitalphotos.net

Komentáre

468 ad